Poczta we własnej domenie, ale nie w Google Apps

Outlook.comSpora część geeków korzysta z poczty @gmail lub Google Apps. Google Apps to tak naprawdę zebrane usługi Google (gmail, docs, calendar), które możemy podpiąć do własnej domeny zamiast korzystać z @gmail.com. Początkowo nie było tak naprawdę limitu na ilość kont w domenie. Jeśli przy rejestracji podaliśmy, że potrzebujemy 50, dostawaliśmy 50.
Aktualnie Google za darmo pozwala założyć maksymalnie 10 kont pocztowych w domenie. Dla działalności jednoosobowej czy bloga to na pewno starczy, tym bardziej że można zakładać grupy i aliasy, ale dla czegoś większego już nie – wtedy płacimy $5 / konto.

Ale Google nie jest jedyne w Sieci, o czym często zapominamy.  Liczba unikalnych użytkowników w czerwcu 2012 przedstawia się następująco:

  1. Hotmail 325 mln.
  2. Yahoo 298 mln.
  3. Gmail 289 mln.

I o prawdopodobnym numerze 1. (Hotmail) będziemy dzisiaj rozmawiać. Tak naprawdę powoli Hotmail jako marka znika, a w zamian Microsoft od pewnego czasu wprowadza nową platformę pocztową – Outlook.com. Outlook.com wyglądem wpasowuje się w nowy design MS (Windows 8), podobnie jak moduł People czy SkyDrive. Mimo, że nie przepadam za rozwiązaniami Microsoftu to muszę przyznać, że Outlook w wersji webowej jest czystą, przejrzystą i minimalistyczną aplikacją, która może znaleźć swoich zwolenników, chociażby wśród użytkowników polskich webmailów.

Przechodząc do meritum. We wrześniu zauważyłem, że Microsoft pozwala również podpiąć swoją domenę do ich systemu i korzystać z webmaila. Sprawa niesamowita, tym bardziej że za darmo (to na pewno Microsoft? 😉 ) pozwala stworzyć aż 500 kont pocztowych w ramach 1 domeny.
Minusem jest brak obsługi IMAP oraz niemożność zakładania grup pocztowych (czyli np. 3 użytkowników automagicznie odbiera pocztę z wirtualnego konta kontakt@). W zamian możemy delikatnie wkroczyć w świat Microsoftu, jeszcze niedopracowany, ale idący powoli do przodu. Tutaj na uznanie zasługuje SkyDrive, który nie jest tylko kopią Google Docs (obecnie Google Drive), ale umożliwia prostą synchronizację dokumentów z Microsoft Word (poprzez funkcję udostępniania).

Demo

Poniżej przepis jak podpiąć domenę. Ja dla pewności wykorzystałem moje stare konto @hotmail.com jako główne. Może podać dowolny adres e-mail, ale radzę unikać e-mail, który ma być w podpinanej domenie bo trudno będzie Wam to konto zweryfikować.

  1. Wchodzimy na stronę https://domains.live.com.
  2. Klikamy w link Get started.
  3. Podajemy nazwę naszej istniejącej domeny, upewniamy się że do domeny będzie podpięta usługa Outlook/Hotmail:
    Set up Windows Live Hotmail for my domain
    Klikamy Continue.
  4. Decydujemy się, czy chcemy do rejestracji skorzystać z istniejącego konta (Live ID) czy utworzyć nowe w ramach domeny.
    Ja zalecam skorzystać z istniejącego w ramach domen oferowanych przez Microsoft, prościej będzie nam później zarządzać.
    Klikamy Continue.
  5. Po utworzeniu konta Live ID / zalogowaniu się zostaje nam już tylko akceptacja podpięcia domeny pod system Live.
    Klikamy Accept.
  6. Następnym krokiem jest potwierdzenie własności domeny. Robimy to standardowo poprzez dodanie rekordu do strefy domeny w firmie, która obsługuje naszą domenę (lub konsoli jeśli mamy taką możliwość), np.:
    @ TXT „v=msv1 t=c4fba221028d418bc35c5460c9b5bc”
  7. Podobny krok musimy wykorzystać dla obsługi poczty – rekord MX:
    @ IN MX    10 da6653cb9b13a34ea1cb4495d9a8fa.pamx1.hotmail.com.
  8. Jeśli mamy pewność, że serwer DNS zaktualizował wpisy możemy od razu na stronie domains.live.com kliknąć guzik Refresh. U mnie od razu „poczuł” zmiany i pozwolił na dalsze kroki.
  9. W zakładce Member accounts możemy od razu utworzyć do 500 kont w ramach naszej domeny.

Dla mnie system Microsoftu jest mniej intuicyjny niż Google, bo tak. Do tego w Microsoft boli mnie bardzo różny stopień „świeżości” poszczególnych modułów. Na zewnątrz starają się prezentować jako jeden system Live ID, ale co zmiana modułu to widzimy coś innego (raz a’la Windows 8, innym razem cofamy się o 10 lat).