5 powodów aby nie używać Flash-a

Budowanie stron opartych wyłącznie o Flash jest błędem. Budowanie stron, których zawartość jest oparta o Flash-a jest błędem. Konstruowanie nawigacji na stronie we Flashu też jest błędem. Dlaczego? I dlaczego tak wiele stron jest tworzonych z użyciem tej technologii?

Przecież te strony wyglądają tak ładnie, wszędzie grafika wektorowa, gradienty, animacje i super efekty dźwiękowe. Flash jest ulubioną zabawką wielkich firm designerskich i amatorów artystów-grafików. Flash jest wizualnie atrakcyjny, i ogólnie uatrakcyjnia wygląd stron. Ale to nie jest dobrym rozwiązaniem. Wszystkie te korzyści są niwelują takie wady jak niezgodność z SEO i usability.

  • Flash wymaga większej przepustowości łącza
    Pomimo dostępu do Internetu za pomocą DSL będącego prawie wszędzie, wiele osób korzysta z Internetu za pomocą dialup albo innych połączeń z ograniczonym pasmem. Ładowanie plików Flash, szczególnie tych używających efektów dźwiękowych, wbudowane filmy albo grafiki rastrowe, mogą trochę potrwać.
  • Nie obsługuje przycisku Wstecz
    Niektórzy projektanci Flash używają znacznika meta refresh lub innych tricków wyłączających w przeglądarkach guzik Wstecz. Jeden z bardziej znanych ekspertów usability powiedział: „Przycisk Wstecz jest drugim najważniejszym elementem nawigacji tuż po hiperlinkach”. Ludzie, którzy nie mogą użyć przycisku Wstecz używają trzeciego najważniejszego elementu nawigacji – przycisku X w górnym prawym rogu. Należy również pamiętać, że Google AdWords nie aprobuje stron z wyłączonym przyciskiem Wstecz.
  • Flash ignoruje potrzeby użytkowników
    Podczas gdy ogólne zasady marketingu kładą nacisk na potrzeby użytkownika, witryny internetowe oparte o Flash-a ignorują je. Weźmy pod uwagę osławione intra i splash screeny, które są tak denerwujące jak 45 minutowe reklamy i zajawki w kinach. Albo inny przykład: efekty dźwiękowe – są one szczególnie niestosowne i szkodliwe, gdy przeglądasz Internet w cichym biurze albo w domu w późnych godzinach.
  • Problemy z developerami Flasha
    O ile nie wykonujesz Flash-a sam, możesz stawać przed jakimiś poważnymi kłopotami z developerami. Niektórzy z nich szyfrują swoje projekty uniemożliwiając redagowanie, stąd musisz w kółko zatrudniać developera do tego samego projektu aby dokonać najmniejsze modyfikacje. W SEOBook Aaron Wall opisuje przypadek developera Flash-a, który unieruchomił guzik Wstecz a następnie poprosił $4000 od swojego klienta by ponownie umożliwić jego działanie, pomimo że problem został spowodowany przez jego własną niekompetencję.
  • Wyszukiwarki nie lubią Flash-a
    I może najważniejszy: nie każda wyszukiwarka jest zdolna do indeksowania zawartości stron flashowych. Nawet te, które specjalizują się w indeksacji Flash-a, mogą robić to z błędami. Jest to w szczególności mało możliwe w przypadku witryny internetowej w pełni stworzonej we Flash-u. Również wyszukiwarki nie mogą polecić odpowiedniej podstrony wewnątrz serwisu, bo jest to jeden plik Flash.

Do czego Flash jest naprawdę dobry? Bannery i reklamy – tutaj wprowadza lepsze rowiązanie niż tradycyjna animacja gif. Gry online, flash video.

(na podstawie artykułu Search Engine Journal)