Jeszcze w marcu przygotowałem wstępny zarys wpisu o IKO, ale uznałem, że nie jest to na tyle ważne, żeby o tym pisać. Do wczoraj…
IKO to najprościej mówiąc płatności mobilne od PKO BP. IKO umożliwiaja płacenie w sklepie, czy wypłatę z bankomatu bez posiadania karty płatniczej – wystarczy tylko telefon z aplikacją IKO.
Jak już wczoraj wspomniałem na Twitterze miałem okazję skorzystać z IKO w praktyce i zmieniłem zdanie o tej usłudze.
Aby zacząć przygodę z nowym systemem płatności należy posiadać konto w PKO BP, zainstalować aplikację na swoim telefonie (najlepiej z iOS lub Android) i sparować ją ze swoim kontem poprzez iPKO.
Jak wszystko przebiegnie pomyślnie, to przy włączeniu aplikacji IKO zostaniemy poproszeni o PIN, a następnie ujrzymy kod IKO który służy do rozpoczęcia uwierzytelnienia np. w bankomacie, sklepie internetowym, czy sklepie tradycyjnym z terminalem eService (również od PKO BP).
Praktyka
W drodze do bankomatu PKO BP włączamy IKO, wprowadzamy PIN i widzimy kod uwierzytelniający. Po 2 minutach zostanie podany nowy. Podchodzimy do bankomatu klikamy wypłata IKO, wybieramy kwotę, wprowadzamy kod wyświetlony na telefonie komórkowym i akceptujemy.
W tym momencie na telefonie zostanie wyświetlona notyfikacja z kwotą, którą chcesz wypłacić, lokalizacją bankomatu i pytaniem czy potwierdzasz operację. Po wybraniu „Tak” na telefonie, bankomat od razu rozpoczyna wydawania gotówki. I tyle.
Subiektywnie oceniając operacja jest o wiele szybsza od tradycyjnej formy z kartą płatniczą. A najlepsza funkcja dodana to stan konta dostępny na ekranie aplikacji, tylko po podaniu PIN-u, bez szukania nazwy użytkownika czy hasła. Genialne.
Gdzie skorzystamy z IKO
- zakupy w sklepie
- wypłata z bankomatu
- przelew na telefon komórkowy (innej osoby posiadającej konto w PKO BP)
- zakupy w Internecie
- czeki (służą do transakcji offline dla nas samych, lub wystawionych na konkretną kwotę dla osoby trzeciej)
Podsumowanie pierwszego tygodnia IKO
- w ciągu pierwszego tygodnia od startu komercyjnego nową usługę płatności mobilnych aktywowało blisko 6500 osób.
- 70 % aktywacji IKO jest dokonywanych na urządzeniach z systemem Android, a pozostałe 30 procent to telefony z systemem iOS.
- już 5 dnia po starcie przekroczona została bariera 5 tys. aktywacji IKO. Dla porównania, według podanych w tym tygodniu informacji, płatności mobilne T-Mobile MyWallet przekroczyły ten próg dopiero po trzech miesiącach od wprowadzenia usługi.
- wśród dokonywanych dotychczas przy pomocy IKO transakcji zdecydowanie najpopularniejsze są wypłaty z bankomatów PKO Banku Polskiego. W ciągu pierwszych 6 dni (7.03-12.03) dzięki IKO wypłacono gotówkę 1065 razy. Sumaryczna wartość wszystkich wypłat dokonanych przy pomocy aplikacji w tych dniach to 110 690 zł.
- w okresie między 7 a 12 marca użytkownicy IKO przesyłali między sobą pieniądze 368 razy. Średnia wartość przelewu na numer telefonu w tych dniach to nieco ponad 40 zł.
Niedługo w 6 bankach!
Jak również 4 lipca 2013 odbyło się spotkanie prezesów 6 banków (PKO BP, BRE Banku, Banku Zachodniego WBK, ING Banku, Millennium i Alior Banku), którzy postanowili że zbudują wspólny system oparty na IKO.
Zobacz więcej: Instrukcja obsługi aplikacji IKO, Jak to działa