Nakręciłem Underground w okresie kiedy to hipnotyzujące oddziaływanie Internetu na ludzi stawało się coraz silniejsze. A dzisiejszy świat wygląda już dokładnie tak jak to pokazał film.

Kusturica – chuligan z Bałkanów…

O Underground…

Myślę, że Underground ma jeszcze jeden, bardzo ważny wymiar.

Ludzie to fascynujące istoty. Pozwalają aby Internet i tak zwane portale społecznościowe zmieniały ich w owce.

Poddają się wyższej sile i ta wyższa siłą zaczyna ich kontrolować. Robią to dobrowolnie jak owce idące za pasterzem. I udzielając się na tych portalach społecznościowych tracą prywatność.

Nakręciłem Underground w okresie kiedy to hipnotyzujące oddziaływanie Internetu na ludzi stawało się coraz silniejsze. A dzisiejszy świat wygląda już dokładnie tak jak to pokazał film.

Ludzie dobrowolnie zgadzają się być obserwowani. Nie wiedzą czy jest dzień, czy noc i ktoś musi im to mówić. Jest to fascynujące i  właśnie takie skojarzenia budzi we mnie ten film.

Underground powstał jako bolesna reakcja na pewną, straszną zmianę. Zmiana ta polegała na zniknięciu kraju, którzy wszyscy uważali za dobry. Kraj ten zniknął wokół za sprawą narodów, które żyły na jego terenie. I które okazały się na wpół dzikie, więc było łatwo wciągnąć w konflikty.

Ale państwa, które stały za tymi konfliktami również są winne. Dzisiaj już wiemy ile obcych służb wywiadowczych i tajnych informatorów stało za tym wszystkim. Ale to nie jest takie ważne…

Co najistotniejsze, film pokazuje jak zdegenerowana mniejszość obserwuje większość, która dobrowolnie się na to zgadza.
Jest to początek, jest to równoległy początek utraty prywatności. Im bardziej ludzie angażują się w portale społecznościowe, tym mniej mają prywatności.

O filmie…

Film powinien pozytywnie wpływać na ludzi. Dzisiaj kręci się filmy dla zysku, a chęć zysku często wyzwala w ludziach najgorsze cechy. Dlatego w moich filmach nie ma gniewu, jest w nich miłość.

To stara formuła sztuki, która nigdy nie wyjdzie z mody i zawsze będzie człowiekowi potrzebna. Wierzę, że moje życie jest dobrą kanwą do wszystkiego co robię. A moja skłonność do stosowania różnych zabiegów formalnych sprawia, że filmy które kręcą nie są mroczne i ponure. Co jest typowe dla większości współczesnych produkcji.

Fragmenty z dokumentu: Kusturica – chuligan Bałkanów